وكيل براي حذف نام همسر از شناسنامه در تهران
نوشته شده توسط : ابراهیم مشهدی

 

وكيل براي حذف نام همسر از شناسنامه در تهران

 يكي از مواردي كه بسياري از افراد به دنبال كسب اطلاعات در مورد آن هستند، حذف نام همسر از شناسنامه پس از اتفاقاتي مانند: جدايي و طلاق يا فوت وي است.حذف نام همسر از شناسنامهحذف نام همسر از شناسنامه در هر شرايطي مقررات خاص خود را دارد و در برخي موارد امكان پذير نيست و يا نياز به استفاده از روش هاي خاص خود دارد كه در اين موارد يك وكيل مجرب و متخصص مي تواند به متقاضي كمك كند.
حذف نام همسر سابق از شناسنامه زن پس از جدايياگر طلاق بعد از رابطه جنسي صورت گرفته باشد، سازمان ثبت احوال از حذف نام همسر سابق از شناسنامه خودداري مي كند. اما در عمل روش هايي وجود دارد كه يك وكيل حرفه اي مي تواند براي اين كار انجام دهد.
خانمي كه متقاضي حذف نام همسر سابق خود است با ازدواج مجدد و ثبت رسمي آن مي تواند به اداره ثبت احوال مراجعه كند تا با اعلام همسر دوم نام همسر اول خود را از شناسنامه حذف كند. در اين صورت اداره ثبت احوال گواهي ولادت المثني صادر مي كند و ديگر نامي از شوهر سابق زن در شناسنامه زن قيد نمي شود.راه ديگر اين است كه متقاضي در دادگاه صالح (دادگاهي كه شناسنامه صادر مي شود) عليه اداره ثبت احوال اقامه دعوي كند. در اين صورت اگر دادگاه حكم به حذف نام زوج را صادر كند، شخص مي تواند با تسليم حكم به اداره ثبت احوال، نام همسر سابق خود را از شناسنامه حذف كند. اداره ثبت احوال نيز مكلف به اجراي حكم است.
اما در صورتي كه زني باكره باشد و قبل از دخول از شوهر خود جدا شود، براي حذف نام همسر سابق خود مي تواند با اخذ گواهي پزشكي قانوني يا حكم قضايي و پس از تكميل ويژه به سازمان ثبت احوال مراجعه كند. فرم ها و ارائه مدارك خود، درخواست صدور يك كپي شناسنامه بدهد.
حذف نام زن از شناسنامه مردمرد مي تواند مانند زن به دادگاه محل صدور شناسنامه دادخواست حذف طلاق و نام زوجه از شناسنامه بدهد و دادگاه پس از بررسي مدارك ارائه شده اقدام به صدور گواهي ولادت نمايد. در مورد امكان يا عدم امكان حذف تصميم مناسب اتخاذ كنيد. نام همسر سابق صادر مي شود.
همچنين در صورت عدم وجود رابطه، مرد مي تواند با اخذ گواهي از دادگاه به اداره ثبت احوال مراجعه و درخواست صدور شناسنامه المثني كند.
حذف نام همسر پس از فوت اوطبق برخي رويه هاي قضايي، در مواردي كه يكي از زوجين فوت مي كند، ممكن است همسر وي بخواهد در صورت ازدواج مجدد، نام متوفي را از شناسنامه خود حذف كند. براي اين كار متقاضي بايد به همراه مدارك لازم به اداره ثبت احوال مراجعه و درخواست خود را مبني بر حذف نام همسر متوفي از شناسنامه ارائه كند.مدارك لازم جهت حذف طلاق و نام همسر از شناسنامهدر مواردي كه امكان حذف طلاق و نام همسر از شناسنامه وجود دارد، متقاضي بايد مدارك زير را ارائه دهد: شناسنامه، كارت ملي، عكس، طلاق، اصل يا عكس طلاق، گواهي باكرگي از پزشك قانوني
آيا ازدواج قبلي در شناسنامه المثني ثبت شده است؟حذف نام همسر سابق معمولاً با ادعاي مفقود شدن شناسنامه و درخواست صدور گواهي تولد المثني همراه است. همانطور كه بيان شد افرادي كه درخواست حذف نام همسر سابق در شناسنامه المثني دارند بايد درخواست خود را طي مراحل قانوني ارائه و اقدامات لازم را انجام دهند و مدارك را ارائه دهند.طبق ماده 33 قانون ثبت احوال اصلاحي 1363: كليه وقايع ازدواج و طلاق يا فوت زن يا شوهر، مراجع و ... بايد در دفاتر ثبت شود. همچنين بر اساس اين ماده در شناسنامه المثني زن يا مرد آخرين ازدواج و طلاق يا طلاق و در صورت تعدد زوجات به استثناي ازدواج مجرد و طلاق بايد تعداد ازدواج ذكر شود. ، كه طبق اين ماده اين موضوع در شناسنامه المثني لحاظ نخواهد شد. .بنابراين بدون اين شرايط نمي توان به سادگي نام همسر را در شناسنامه المثني حذف كرد. به عنوان مثال، اگر شخصي بخواهد با درخواست شناسنامه المثني و حذف نام همسر سابق خود در صورت داشتن رابطه جنسي، همسر سابق خود را از همسر دوم خود مخفي كند، چنين چيزي با درخواست صدور گواهي نامه امكان پذير نيست. شناسنامه المثني زيرا حذف نام همسر پس از رابطه جنسي تنها در صورت ثبت ازدواج دوم امكان پذير است.شناسنامه آن شخص و همسر دوم از ازدواج اول او مطلع مي شود.
هزينه حذف نام همسر از شناسنامههزينه اي كه براي حذف نام همسر سابق از شناسنامه محاسبه مي شود، علاوه بر تعرفه و هزينه هاي قانوني، با توجه به نوع درخواست متقاضي و كاري كه وكيل بايد براي وي انجام دهد، تعيين مي شود. و نرخ مشخصي ندارد. بنابراين براي استعلام دقيق هزينه هاي اين كار مي توانيد با تلفن تماس بگيريد و يا به دفتر وكيل مورد نظر خود مراجعه كنيد.
وكيل براي حذف نام همسر سابق از شناسنامهبا توجه به اينكه حذف نام همسر سابق از شناسنامه با توجه به دليل حذف نام و شرايط هر يك از زوجين متفاوت است، بنابراين لازم است در هر شرايطي به شيوه قانوني صحيح عمل شود.

 





:: بازدید از این مطلب : 112
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 19 اسفند 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: